大垣まつり 世界のポスター展を審査して

U.G.サトー(審査委員長、グラフィックデザイナー)

 ユネスコ無形文化遺産に登録された「大垣まつり」の華、軕行事をテーマにしたポスター募集には、国内外から227点もの力作が寄せられた。その78%が海外50ヶ国からの作品と聞いて驚く。
 出品されたポスターの審査は、7人の審査員によって行われた。プリントされた全作品のそれぞれをていねいに見ながら意見を交換、先ずは52点のポスターが選ばれた。
 単に漠然と日本讃美にあやかる類のポスターは極力避け、軕を引いて回る祭りなどから直接感じとるインスピレーションこそ、大垣まつりポスター展の創造につながる動機として求められるものではないか。
 討論を重ね、最後に優秀作として選ばれた2点のポスターは、これからの期待に応えるユニークなものであった。

 木龍歩美(日本)のポスターは、大垣を表す絵文字の中に、祭りの具体的要素を見事に取り込んだカラフルな構成がすばらしい。あえて欲を言えば、この文字構成をより荒けずりなものにして、さらにダイナミックなポスターにすることもできたのではないか。

 パトリチア・ロンガワ(ポーランド)のポスターは、大垣まつりの軕の一つである「能からくり人形」の神主の姿にスポットを当てたもの。顔の表情と単純な衣装が支配する静かな構成は、他に見られない虚をつかれたようなユニークさで見る人をひきつける。

 さて20年も続けられてきた、世界のデザイナーたちによる日本国際ポスター美術館は、こうした新しいイベントも加えてさらなる発展が期待できそうである。

 

As a Juror of World Poster Exhibition
on Ogaki Matsuri Festival

U. G. Sato(Chief Juror & Graphic Designer)

227 fine designs were received from home and overseas for recruiting posters on the theme of event of floats function, beauty of Ogaki Matsuri Festival, registered as a UNESCO Intangible Cultural Heritage. I was amazed 78% of entries were sent from 50 foreign countries.
Screening the recruited works was conducted by 7 jurors, who exchanged opinions as they carefully reviewed all the designs in print. 52 works were picked up primarily.
Avoiding the posters that just praise the Japanese culture vaguely, we felt the inspiration that comes from the floats being pulled during the festival is the true motivation that creates the poster exhibition of Ogaki Matsuri Festival and the required theme.
After the repeated discussions, the final two posters selected as outstanding works were unique to meet the expectations of the future.

The poster of Ayumi Kiryu (Japanese) is a wonderfully colorful composition incorporating the concrete elements of the festival into the emoticons that represent the City of Ogaki. If I dare to say, if she adds rougher character compositions in her design, she will be able to create a further dynamic poster.

The design by Patrycja Longawa (Polish) is highlighting the silhouette of Shinto priest who is a Noh windup doll, being mounted on one of the floats of Ogaki Festival. The quiet composition dominated by his facial expression and simple costume attracts viewers with uniqueness that is not seen elsewhere giving them a comfortable wonder.

Ogaki Poster Museum, Japan, which has been in activity for 20 years now and continues to be supported by the world's designers, will be able to expect further development with these new events.